WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
Verzekeringstrends

Hoe Independer de Belgische verzekeringsmarkt verovert

Digitalisering sijpelt meer en meer de verzekeringsmarkt binnen. Niet alleen moet de kleine makelaar zich reorganiseren, maar ook grotere spelers zoals Independer België maken zich klaar om de markt te veroveren. Hoe ze dat doen? Dat vertelt Bernard Soens, de general manager bij Independer België, je uitgebreid in dit artikel.

Table of content:

  1. Wat is Independer? 
  2. Independer als digitale makelaar vs. de traditionele makelaar
  3. Voordelen als klant bij een digitale makelaar
  4. De opstart van Independer in België
  5. Wat kunnen we van Independer verwachten in de toekomst?
  6. De angst van traditionele makelaars tegenover Independer
  7. Digitaal omgaan met schadegevallen
  8. Race to the bottom: prijsdruk op verzekeraars 
  9. Digitale adviesverlening
  10. Blijven commissies nut hebben in een digitale wereld? 
  11. Digitaliseringstips van Bernard Soens

Independer België is een online verzekeringsmakelaar die je met kennis en advies begeleidt bij het afsluiten van een verzekering. Op basis van je voorkeuren gaan ze op zoek naar een verzekering die perfect bij jouw noden past. Het Independer-team werkt volledig onafhankelijk samen met verschillende verzekeringspartners zodat de klant opnieuw centraal kan staan.

🎓     Independer België kan bouwen op jarenlange kennis en ervaring uit Nederland. In 1999 werd Independer.nl opgericht met als doel de financiële wereld transparanter en eerlijker te maken. Het bedrijf groeide in die 20 jaar uit tot het grootste digitale vergelijkings-en adviesplatform van Nederland. Nu gaat ook de Belgische markt hen achterna.


Independer als digitale makelaar vs. de traditionele makelaar 

Independer is geen makelaar zoals de standaard makelaar in België. Het bedrijf zet sterk in op het digitale aspect binnen de verzekeringswereld en focust zich vooral op de klantbeleving. Hun visie? De klant staat centraal en moet steeds ontzorgt kunnen worden van de ‘zware materie’ binnen de verzekeringswereld. Snelheid en transparantie zijn dan ook de belangrijkste keypoints bij het online platform. 

Waar je bij een traditionele makelaar voor bijvoorbeeld een autoverzekering al maanden op voorhand moet samenzitten, kan je bij Independer vlak bij de aankoop van je wagen je verzekering snel en transparant regelen. Aan de hand van je persoonlijke voorkeuren verzamelt het algoritme van Independer enkele gepaste opties zodat jij, zelfs last-minute, steeds een goede verzekering kan afsluiten.

"Wij worden dikwijls in de hoek gezet van platte prijsvergelijker, maar dat zijn we helemaal niet. Achter ons platform zitten heel zware algoritmes verwerkt die steeds de voorwaarden vergelijken. Bij ons staat de goedkoopste verzekeraar ook niet per definitie bovenaan.”
- Bernard Soens, general manager bij Independer België.

Het algoritme bepaald op basis van de prijs, snelheid, SLA’s en de inhoud van de contracten welke verzekering nu best bij je past. Ook de franchise niveaus en afschrijvingswijzes worden steeds meegenomen in het algoritme. “Ondanks dat we bij Independer 100% willen schakelen naar een digitale wereld, zijn er nog steeds mensen van vlees en bloed aanwezig. Een chatbot kan de specifieke vragen van de klant vaak niet beantwoorden.” vertelt Bernard. 

Welke voordelen heb je als klant bij een digitale makelaar? 

De wereld draait alleen maar sneller en de tijd vliegt voorbij. Voordat de consument het weet staat hun nieuwe auto opeens voor de deur of is de aankoop van hun huis wel erg dichtbij. Vergeten een verzekering af te sluiten? Dan kan de consument terecht bij een digitale makelaar, want daar zal hij/zij vlot en transparant bediend worden zonder dat dit invloed heeft op de prijs. De klant wil niet morgen bediend worden, die wil dat nu. Daar speelt Independer heel duidelijk op in, de acute behoefte wordt meteen snel en efficiënt ingelost.

"Het digitale landschap verandert heel snel. Kijk maar naar hoe belangrijk Coolblue, Booking.com, Collect&Go,... in onze maatschappij zijn geworden. Wel, wij worden met Independer België de Coolblue binnen het verzekeringslandschap.”
- Bernard Soens, general manager bij Independer België.


Independer België, de opstart 

De opstart van Independer België verliep niet zonder drempels. Het plug & play systeem van Nederland kon niet meteen toegepast worden op het Belgische platform. België is een tweetalig land en daar stootte het Independer-team meteen op de eerste drempel. Want ze moesten niet alleen de tweetalige database integreren, ze wilden ook het platform futureproof maken voor de volgende generatie Belgen. Na nog wat technologische problemen kon Independer België, zes maanden later dan gepland, op 18 januari 2021 van start gaan. Hoe dat eerste kwartaal verlopen is? “De conversies lopen erg goed, maar we zijn ook volop bezig met verbeteringen zodat ons bedrijf nog beter en sneller kan groeien”, vertelt Bernard. 

Wat kunnen we van Independer verwachten in de toekomst? 

Momenteel is het Independer-team volop aan het timmeren aan de weg naar een MVP+ (Minimum Viable Product), waarbij allemaal extra features en tools geïntegreerd worden zodat ze de klanten nog beter kunnen servicen. Zo zijn er bijvoorbeeld tools in de maak die bepalen hoeveel kilometer je rijdt, want heel vaak weten mensen dat niet. 

🎓     Een minimum viable product (MVP) is een product met net genoeg kenmerken om waarde toe te voegen voor vroeg aansluitende klanten, als een startpunt om terugkoppeling te krijgen voor verdere productontwikkeling. Als criterium of een product viable (levensvatbaar) is, wordt meestal de stelregel gehanteerd dat klanten bereid moeten zijn ervoor te betalen.


“In Nederland is Independer in de particuliere sector de grootste van het land. Dat is ook het ambitieniveau van Independer België: de belangrijkste makelaar in België worden voor consumenten en particulieren”, vertelt Bernard. 

De angst van de traditionele makelaar t.o.v. Independer 

De opkomst van zo’n vooruitstrevend platform als Independer België brengt natuurlijk heel wat koudwatervrees mee bij de traditionele makelaar. Zo wil niet iedere makelaar digitaal gaan, want er is nog steeds een grote groep mensen die face-to-face bedient willen worden. Maar dat betekent ook dat die traditionele makelaar een stuk cliënteel kan verliezen. 

"Op dit moment is het voor de klassieke makelaar niet mogelijk om een online aanbod te doen via zijn website.”
- Bernard Soens, general manager bij Independer België. 

Een terugkerende vraag van de makelaars is: ‘Wanneer ik volledig digitaal ga, zonder dat je het direct contact met de klant hebt, krijg ik dan geen slechtere risico’s binnen?’ De verhouding van mensen die bij een klassieke, georganiseerde makelaar en de mensen die bij Independer België een verzekering afsluiten wordt een stuk groter. Zo is Independer strikter in de acceptatie, want digitaal gaan betekent volgens Bernard ook meer zwart-wit selecteren. 

Hoe moet je digitaal omgaan met schadegevallen? 

De filosofie die het digitaal platform hanteert is: je zo goed mogelijk aligneren op de betrokken verzekeringspartner. Independer België verifieert telkens of de processen goed verlopen zodat de klant steeds tevreden blijft. Stel dat een consument twijfelt of in geval van schade iets gedekt is, dan zal het Independer-team die consument ook meteen advies geven. Je kan bijvoorbeeld op voorhand afstemmen voordat je met de verzekeraar in kwestie in dialoog gaat, want ook daar staat Independer België je in ieder stap van het proces bij. 

“Wij willen niet louter brievenbus spelen. We willen steeds een meerwaarde bieden aan onze klant op vlak van schadegevallen. Daarom hebben we drie inhouse experts die de klanten begeleiden in geval van schade.”, verklaart Bernard.

Race to the bottom: prijsdruk op verzekeraars

Wanneer je kijkt naar Nederland of het Verenigd Koninkrijk dan zie je dat door de opkomst van digitale makelaars een serieuze druk op de marges oprijst. De opkomst van het internet is op een gegeven moment een race to the bottom geworden. Uit een studie van VLDW blijkt dat 50% van de consumenten hun verzekeringszaken online wil regelen. Dat zijn 50% van de consumenten die de klassieke makelaar verliest wanneer hij/zij zich niet efficiënt organiseert. 

Ja, door onze opkomst  zal er zeker een prijsdruk komen. De convergentie van de prijzen zullen steeds dichter bij elkaar komen te liggen. De makelaar zal zich moeten reorganiseren en digitaliseren als ze op de markt aanwezig willen blijven.”
- Bernard Soens, general manager bij Independer België. 


Digitale adviesverlening 

Independer België maakt een onderscheid tussen de pre-salesfase en de klantfase. Ondanks dat ze maximaal inzetten op het digitale blijft het in de pre-salesfase belangrijk om toch die persoonlijke benadering te hanteren. Alles dat te maken heeft met offertes en vergelijkingen worden zoveel mogelijk digitaal georganiseerd. Zo kan het Independer-team een zo breed mogelijk publiek aanspreken en in een volgende fase wordt dan een keuze gemaakt. Er zijn consumenten die liever zelf alles uitpluizen en perfect tevreden zijn met de digitale service, maar ook voor de consumenten die nog een laatste zekerheid willen heeft Independer België een goede customer care voorzien. 

“We zijn wij steeds bereikbaar via Whatsapp, telecom en e-mail. Of je kan ook nog steeds fysiek bij ons  langskomen, ook al willen we dit zoveel mogelijk vermijden’, licht Bernard toe.


Blijven commissies nut hebben in de digitale wereld? 

Hoe meer je digitaliseert, hoe meer je de commissies onder druk zet. Hoe meer autonomie je aan de klant geeft, hoe minder die commissies dus nog een nut hebben. Wanneer je in de verzekeringswereld volop willen streven naar transparantie zullen ook pricing, volmacht kortingen,... het einde nabij zien komen. Een eenheidsprijs per partner wordt dan noodzaak. 

“Ik denk dat we in totaliteit iets minder personeel gaan zien tewerkgesteld worden in de sector. Ik denk dat er nu een gemiddelde commissie omzet van 100 duizend à 120 duizend per FTE (fulltime-equivalent) is. Maar door de digitalisering denk ik dat dit wel meer richting de 200 duizend zal moeten evolueren. Wij met Independer België nemen een marge van 15%”, vertelt Bernard.


Digitaliseringstips van Bernard Soens 

Voel jij ook zelf de druk om met je bedrijf te digitaliseren? Deze 3 tips van Bernard Soens helpen je op de juiste weg: 

  1. Maak een keuze naar de toekomst toe. Hoe wil je je doelgroep bereiken? En denk terwijl ook eens na wie je doelgroep eigenlijk is. Wil je volledig offline werken en naar het persoonlijke streven, of kies je voor 100% digitaal? 
  2. Streef naar openheid van webservices bij alle maatschappijen. En vraag ook aan die maatschappijen dat ze geen voorwaarden verbinden aan het gebruik van die webservices. 
  3. Heb je de keuze voor webservices gemaakt? Zet dan zeker Insurtechs zoals WeGroup in. 
Ik weet zeker dat er enorme, prachtige ideeën zijn om het makelaars-beroep aantrekkelijker en uitdagender te maken. Door futureproof te werken zal er ook automatisch een instroom van jongeren in het beroep volgen.”
- Bernard Soens, general manager bij Independer België.

Extra hulp nodig bij de digitalisering van jouw verzekeringsonderneming?

WeGroup biedt een gebruiksvriendelijk verzekeringsplatform dat verzekeringsmakelaars toelaat om efficiënter te werken en klanten beter te helpen. Advies, communicatie en dienstverlening in één handige tool.

Ontdek Louise
Over
Arvid De Coster
Ooit gestart als een verzekeringsprofessional bij de ERGO groep, groeide Arvid De Coster al snel uit tot sales expert met natuurlijk leiderschap. Gedreven om een innovatieve digitale wind te blazen in de verzekeringssector, startte hij in 2017 samen met zijn twee co-founders, WeGroup op. Mede dankzij zijn onuitputtelijke energie en gedrevenheid naar operationele excellentie, kende de Gentse start-up een ongeziene groei met meer dan 600 klanten en werd het beloond met 15 internationale awards.
Name
Position
Company
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...

Aanbevolen artikels

Terug naar Insurblog