WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
Hello Insurance

De impact van digitalisering en COVID-19 op de verzekeringsmarkt

2020 was een bizar jaar. Een wereldwijde pandemie zorgde ervoor dat onze levens even ‘on hold’ werden gezet. Maar COVID-19 bracht ook positieve zaken met zich mee, zo schakelde de digitalisering een versnelling hoger in de verzekeringsmarkt. In het interview van Arvid De Coster met Kelly Schamphelaere, CEO van FVF, kom je te weten wat de impact van die digitalisering in tijden van COVID-19 juist is. 

Table of content:

  1. Wat is FVF? 
  2. Verzekeringsmakelaars als essentiële activiteit in COVID-19
  3. Impact van COVID-19 op digitalisering 
  4. Is makelaardij ten dode opgeschreven in een digitaal tijdperk?
  5. Digitalisering voor kleinere makelaarskantoren 
  6. Hoe ziet de verzekeringssector er binnen 10 jaar uit?
  7. Digitaliserings-tips van Kelly Schamphelaere

Wat is FVF? 

🎓    FVF is de Federatie van Verzekerings en Financiële tussenpersonen, of kort gezegd de Federatie voor Vlaamse verzekeringsmakelaars.

Twee derde van de Vlaamse verzekeringsmakelaars zijn aangesloten bij FVF en kunnen genieten van verschillende services zoals groepsaansprakelijkheid, polis, … Met haar 65 jaar ervaring is de federatie de spreekbuis van de makelaardij en meer dan ooit een gesprekspartner, zowel binnen als buiten de verzekeringssector. 

FVF staat de verzekeringsmakelaar daarnaast ook bij als compliancy en zorgt ervoor dat de wetgeving in eerste instantie een haalbaar administratief kader blijft. Wanneer de wetgeving gevormd is, dan werkt de federatie tools uit die de makelaars helpen om binnen het kantoor complaint te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld in de e-bib van FVF de fiches van ‘Jan De Makelaar’ raadplegen. Daar staan alle gedragsregels opgesomd waar de makelaars zich aan moeten houden. Naast het ontwikkelen van de tools geeft FVF ook opleidingen, in groep of één-op-één, zodat de makelaars snel en makkelijk aan de slag kunnen. 

“Wij trekken 100% de kaart van de onafhankelijke verzekeringsmakelaars. We verdedigen hun belangen, scheppen een wetgevend kader dat nodig is voor het vrij ondernemerschap en garanderen zo de optimale keuzevrijheid van de consument.” – Kelly Schamphelaere, CEO FVF. 


Verzekeringsmakelaars als essentiële activiteit in COVID-19 

Tijdens de coronacrisis is de federatie niet stil blijven zitten. Ze organiseerden een aantal enquêtes bij hun leden om te zien wat er leeft bij de makelaar. Zo is verzekeringsmakelaar  een essentiële activiteit, dat heeft de overheid beslist. Iedereen blijft een brandverzekering afsluiten, mensen blijven auto’s kopen en hebben daarvoor een verzekering nodig. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de COVID-19 regelgeving niet van toepassing is in de verzekeringssector.  De makelaars geven advies van thuis uit en gaan enkel uitzonderlijk ter plaatse indien het niet anders kan. Uit één van de enquêtes kan je ook concluderen dat de corona-epidemie ervoor gezorgd heeft dat de makelaars op de digitale trein moesten springen. 

“De digitalisering gaat meer de goede kant op, dankzij corona.” – Kelly Schamphelaere, CEO van FVF.  


Het is bijvoorbeeld voor een klant essentieel om zijn makelaar te kunnen zien, want dat vormt de basis van hun vertrouwensband. De makelaar moet nauw contact kunnen hebben met de klant, maar waar dat vroeger fysiek was, moet men nu veel meer op de digitale manier inspringen met video calls. En die digitalisering zal niet tijdelijk zijn, want uit de enquête blijkt dat de leden bereid zijn om na corona de tools verder te gebruiken. 

De impact van COVID-19 op digitalisering 

Waar de verzekeringsmakelaar voordien bij de klanten fysiek langs ging, moet die nu creatieve digitale oplossingen vinden om het persoonlijk contact met de klanten te onderhouden. Maar die digitalisering brengt ook heel wat voordelen met zich mee. Zo blijkt uit de enquête van FVF dat makelaars via video calls efficiënt en kostenbesparend te werk kunnen gaan. COVID-19 heeft de sector door elkaar geschud, maar heeft ook laten zien dat al die verplaatsingen niet altijd nodig zijn.

"De makelaars moeten de klanten kunnen zien, dat is juist de vertrouwensband van die verzekeraar met zijn klant. Of dit nu fysiek of digitaal gebeurt” – Kelly Schamphelaere, CEO van FVF. 


Ook de noden van de klant maken een switch, zij vragen veel meer naar een digitaal antwoord, blijkt uit een enquête van FVF. Die vraag van de klant zorgt er voor dat de digitale tools ook na de epidemie in gebruik zullen blijven. Bijvoorbeeld de klantenportefeuille, vroeger moest je bellen en mailen naar je makelaar om inzicht te krijgen in je verzekeringen. Nu kan je makkelijk digitaal inloggen en bijvoorbeeld zien wat de dekkingen zijn. Door die digitale vooruitgang kan de makelaar zich ook opnieuw focussen op de corebusiness: een vertrouwensband creëren met de klant. 

Is makelaardij ten dode opgeschreven in een digitaal tijdperk? 

Je ziet dat de verzekeringsmakelaar zich altijd opnieuw heruitvindt en zich aanpast aan de evoluties binnen de markt.  In de verzekeringssector blijft het fysieke contact van een makelaar uiterst belangrijk. Daarom spreken we vandaag van de ‘makelaar 2.0’, waarbij we een fygitaal verhaal zullen schrijven. Een verhaal waarbij de makelaar aan de ene kant zal overschakelen naar de digitale oplossingen, maar aan de andere kant ook nog blijft inzetten op het fysieke contact met de klant. De consument blijft nood hebben aan een persoon die hen bevestiging geeft dat de verzekeringspolis die ze afsluiten effectief goed is. Dus neen, volgens Kelly Schamphelaere is de makelaardij niet ten dode opgeschreven, maar de makelaars moeten wel meegaan in de digitale trend zodat ze hun klanten sneller en makkelijker informatie kunnen verschaffen. 

“Elkaar eens goed de hand schudden bij het afsluiten van een verzekeringspolis blijft een belangrijke handeling in onze sector.” – Kelly Schamphelaere, CEO van FVF. 


Digitalisering voor kleinere makelaarskantoren

Meer digitalisering betekent ook een overvloed van informatie op het internet, waardoor de consument het bos door de bomen niet meer ziet. De consument heeft nood aan een lokale makelaar die een antwoord helpt vinden op de verzekeringsvraag. Er zijn heel wat grotere kantoren die zich specialiseren in de grote ondernemingen, maar de charme van een klein verzekeringskantoor blijft overtuigen. 

“De Belgische markt is een echte makelaarsmarkt. De verzekeringsklant heeft effectief iemand nodig die hen de bevestiging heeft dat de verzekeringspolis die hij/zij afsluit effectief goed is.” 

Ook heel wat federaties, zoals FVF, helpen de kleine makelaar in hun overstap naar digitalisering. Want die kleine spelers kunnen ook helpen in de digitale evoluties. Door bijvoorbeeld in te zetten op Insurtechs zoals WeGroup kan de kleine verzekeraar een stap vooruit geholpen worden. 

🎓     Insurtech verwijst naar het gebruik van technologische innovaties die zijn ontworpen om de besparingen en efficiëntie van het huidige model van de verzekeringssector te optimaliseren. Insurtech is een combinatie van de woorden "insurance" (verzekering) en "technology".


Hoe ziet de verzekeringssector er binnen 10 jaar uit? 

De verzekeringssector zal de komende 10 jaar zeker voor heel wat drempels komen te staan. Zo worden verzekeringen op zelfrijdende auto’s of antwoorden op de deeleconomie een belangrijke factor. Maar de nood aan een professionele verzekeringsmakelaar zal altijd blijven, om de consumenten de juiste informatie te kunnen verschaffen. 

Met de opkomst van embedded insurance blijft FVF ook nauw toekijken of iedereen die aan verzekeringsbemiddeling doet zich aan de regels houdt. Doordat consumenten graag snel geserviced willen worden blijft de federatie waken over correcte prijszetting, eerlijke producten en hoogstaande kwaliteit binnen de sector.  


Digitaliserings-tips van Kelly Schamphelaere

Wil jij jezelf als makelaar graag in de poleposition zetten? Check dan nog snel even deze 3 tips van Kelly Schamphelaere: 

  1. Vooraleer je begint, bekijk dan eerst grondig het aanbod op de markt. Stel jezelf de vraag wat je exact wil. Op welk vlak je wil digitaliseren op kantoor en kijk in functie daarvan wat er allemaal in de aanbieding is. 
  2. Eenmaal je product gekozen is, verdiep je dan in dat verhaal, zodat je het product vanbinnen en vanbuiten kent. 
  3. Zorg voor een evenwicht tussen het fysieke en het digitale. Maak een ideale balans op voor jouw kantoor om zo de klantentevredenheid te doen stijgen. 


Ben jij na het lezen van dit artikel ook klaar om de digitale sprong te maken?

WeGroup biedt een gebruiksvriendelijk verzekeringsplatform dat verzekeringsmakelaars toelaat om efficiënter te werken en klanten beter te helpen. Advies, communicatie en dienstverlening in één handige tool.

Ontdek Louise
Over
Arvid De Coster
Ooit gestart als een verzekeringsprofessional bij de ERGO groep, groeide Arvid De Coster al snel uit tot sales expert met natuurlijk leiderschap. Gedreven om een innovatieve digitale wind te blazen in de verzekeringssector, startte hij in 2017 samen met zijn twee co-founders, WeGroup op. Mede dankzij zijn onuitputtelijke energie en gedrevenheid naar operationele excellentie, kende de Gentse start-up een ongeziene groei met meer dan 250 klanten en werd het beloond met 15 internationale awards.
Name
Position
Company
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interview met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...