WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
Verzekeringstrends

De toekomst van verzekeringen door het oog van BZB-Fedafin

In de verzekeringswereld zijn heel wat tussenpersonen actief, en ook hun belangen moeten beschermd worden. De nood aan deskundig advies en voordelen is hoog. Daarom geeft BZB-Fedafin een sterke stem aan zelfstandige tussenpersonen en steunt de belangen waar nodig. Hoe ze dat doen? Dat vertelt Albert Verlinden, CEO van BZB-Fedafin, vandaag in onze nieuwste InsurBlog.

Table of content:

  1. Wat is BZB-Fedafin?
  2. Wat onderscheidt BZB-Fedafin van andere federaties?
  3. De grootste uitdagingen voor tussenpersonen op vandaag
  4. Zal het aantal makelaars in België dalen?
  5. De opkomst van directe verzekeraars
  6. De ban op commissies in de verzekeringssector
  7. “Future proof”-makelaars
  8. Hoe ziet de Belgische verzekeringssector eruit binnen vijf jaar?

Wat is BZB-Fedafin?

BZB-Fedafin is de beroepsvereniging voor zelfstandige tussenpersonen in bank, verzekering en kredieten. Een wat? Een beroepsvereniging? Wel, een beroepsvereniging is een federatie die instaat voor de studie, de bescherming en de ontwikkeling van de beroepsbelangen van haar leden. De beroepsverenigingen werden in het leven geroepen om de belangen van hun leden te verdediging, het marktaandeel te vergroten en om een wetgevend kader en concurrentiële voorwaarden te scheppen. Ook ondernemen ze op operationele vlakken heel wat initiatieven en verzekeren ze de continuïteit van het onafhankelijk distributiekanaal.

BZB-Fedafin richt zich specifiek op drie grote pijlers:
  1. Het belang behartigen op collectief en individueel vlak, alsook de collectieve belangenverdediging. Dat kan gaan over een probleem dat je op dat moment ondervindt met je verzekeringsmaatschappij of andere drempels waarop je botst. Maar de federatie spitst zich ook toe op wetgeving, regelgeving, gesprekken met FSMA, de nationale bank van België, politieke partijen en maatschappijen zelf.
  2. Opleidingen. Zo geeft de organisatie dankzij haar opleidingsplatform Edfin heel wat opleidingen in zowel bank, verzekering als kredieten.
  3. Informatieverstrekking. In een snel bewegende sector is het belangrijk om altijd goed op de hoogte te zijn van de juiste informatie. Daar zorgt BZB-Fedafin voor. Zo weet je telkens de laatste nieuwtjes en kan je in de sector bibliotheek handige documenten raadplegen zoals de gedragscodes of modeldocumenten.

Wat onderscheidt BZB-Fedafin van andere federaties?

“Bij BZB-Fedafin ligt de focus op verschillende statuten”, zegt Albert Verlinden, CEO van de federatie. De federatie verdedigt niet alleen de belangen van de makelaars, maar vertegenwoordigt ook de verzekeringsagenten. Dankzij de expertise van de bankagenten, bank makelaars, verzekeringsagenten, verzekeringsmakelaars en verzekering sub-agenten in hun raad van bestuur kunnen ze zich onderscheiden van de federaties die zich enkel richten op de traditionele makelaar.

Brengt dat dan geen concurrentie teweeg? “Soms komen er wel thema’s naar boven die conflict hebben met elkaar, en een consensus vinden op dat moment is niet altijd even makkelijk” zegt Albert, “Maar uiteindelijk zijn we er wel voor de belangen van iedereen, dus in die zin proberen we het gezond verstand te laten zegevieren.”

De grootste uitdaging voor tussenpersonen op vandaag

Niet alleen kwam de pandemie onverwachts voor onze deur staan, maar ook door de turbulente omgeving ondervinden de tussenpersonen heel wat uitdagingen binnen de sector. “De laatste tien jaar hebben we in het hoekje gezeten waar de regelgevende klappen zijn gevallen”, zegt Albert Verlinden, CEO van BZB-Fedafin. Daarnaast kent de digitalisering een versnelde opwaartse stroom, maar de implementatie ervan in de verzekeringswereld loopt een stuk moeizamer. En ook de macro-economische omstandigheden maken het werk van de tussenpersonen niet makkelijker. Zo zitten we momenteel in een lage rente omgeving wat voor een bepaalde druk op de marges en rendabiliteit van de maatschappij zorgt.

BZB-Fedafin probeert de makelaars en agenten te ontzorgen door hen goed te ondersteunen in alles wat met regelgeving te maken heeft. Aan de hand van modeldocumenten kunnen ze een leidraad ontwikkelen en ook de samenwerking tussen de federatie en diverse beheerpakketten brengt heel wat voordelen met zich mee. Voor wie de stap naar digitalisering te groot lijkt, kan in het Momentum magazine de nodige informatie opsnuiven over insurtechs. Op die manier hoopt BZB-Fedafin de tussenpersonen een duwtje in de rug te geven wat digitalisering betreft.

Zal het aantal makelaars in België dalen?

In Nederland vond de laatste tien jaar een forse daling van makelaars plaats. Ook in België rijst een angst voor vermindering in de sector. “In Nederland hebben ze op een gegeven moment een ban gesteld op de commissies, waardoor heel veel tussenpersonen hun activiteiten hebben stopgezet’, zegt Albert, “Anderzijds is de regelgeving ook een stuk strenger geworden, wat meteen leidde tot bijkomende professionalisering van de kantoren. Maar ik denk niet dat we in België die evolutie zo snel gaan kennen.”

Wel is Albert ervan overtuigd dat er een zekere trend stijgt, waarbij het steeds moeilijker wordt om als eenmanszaak in deze verzekerings omgeving te kunnen overleven. “Niet alleen moet je de wettelijke bepalingen in orde houden, daarnaast moet je ook blijven handel doen en mee zijn met de digitalisering”, zegt hij.

De opkomst van directe verzekeraars

Momenteel is de groei in Nederland van directe verzekeraars opvallend groot en wanneer experten in hun glazen bol kijken voorspellen ze dat België volgt in deze trend. “Wishful thinking” zegt Albert eerder, volgens hem zijn directe spelers geen bedreiging. De golf van platformisering is een stuk zorgwekkender, waarbij meer en meer bepaalde spelers hun eigen platform opzetten om verzekeringsproducten te vergelijken met elkaar. “Kijk maar naar het principe van Breda Risk and Benefits, top Compare, verzekering.be of naar het succes van Independer”. Maar uiteindelijk zitten achter al die producten zit nog steeds de traditionele makelaar. Die bij je thuis langskomt om bepaalde zaken toe te luchten, waarbij je nog steeds op een afspraak kan rekenen.

Een aantal jaar geleden heb ik Corona Direct bedankt voor hun resultaten, want als dit de resultaten van een directe speler in de verzekeringssector zijn dan moeten wij heel erg blij zijn als verzekeringsmakelaar. Dan duurt het nog 100 jaar tegen dat ze ons uitschakelen." - Albert Verlinden, CEO van BZB-Fedafin

De ban op commissie in de verzekeringssector

Nog een topic die we op het lijstje van de “angst van de verzekeringssector” kunnen zetten, is de ban op de commissies. Want zal na Nederland ook België volgen? “Neen”, zegt Albert volmondig, want volgens hem zullen de commissies nog een lange tijd in werking blijven. “Maar het commissiemodel staat wel onder druk, en de angst op een verminderde commissie is zeker terecht. Want wanneer maatschappijen minder verdienen, proberen ze de marges door te duwen naar die tussenpersonen.”

“Future proof”-makelaars

BZB-Fedafin wil de makelaar “future proof” opstellen en zet daarom hun leden aan om op de digitale trein te springen, zodat ze de prospectie ook binnen eigen portefeuille kunnen houden. Ook efficiëntie vormt een agendapunt, want hoe efficiënter de processen verlopen, hoe meer tijd er vrijkomt om effectief aan handel te doen. Als laatste duidt Albert erop dat het belangrijk is voor de makelaar om een eigen ecosysteem uit te bouwen. “Kijk of er commerciële samenwerkingen mogelijk zijn binnen je eigen klantenportefeuille. Indien dat niet mogelijk is, creëer dan toch een ecosysteem om de klanten aan jou te binden. Want het is niet altijd het inkomstenmodel dat belangrijk is, je netwerk opbouwen staat bovenaan.”

Hoe ziet de Belgische verzekeringssector eruit binnen vijf jaar?  

Volgens Albert moet de sector zich voorbereiden op een weef van consolidatie, maar hij hoopt vooral dat de regelgeving opnieuw een beetje getemperd kan worden. Daarnaast hoopt hij dat ook de marges opnieuw kunnen aandikken. “Ik zie dat de markt nog altijd positief zal zijn voor de verzekeringstussenpersonen en de makelaars zullen zich blijven professionaliseren. Maar de digitalisering staat bij ons op nummer één.”

Extra hulp nodig bij de digitalisering van jouw verzekeringsonderneming?

WeGroup biedt een gebruiksvriendelijk verzekeringsplatform dat verzekeringsmakelaars toelaat om efficiënter te werken en klanten beter te helpen. Advies, communicatie en dienstverlening in één handige tool.

Ontdek Louise
Over
Arvid De Coster
Ooit gestart als een verzekeringsprofessional bij de ERGO groep, groeide Arvid De Coster al snel uit tot sales expert met natuurlijk leiderschap. Gedreven om een innovatieve digitale wind te blazen in de verzekeringssector, startte hij in 2017 samen met zijn twee co-founders, WeGroup op. Mede dankzij zijn onuitputtelijke energie en gedrevenheid naar operationele excellentie, kende de Gentse start-up een ongeziene groei met meer dan 600 klanten en werd het beloond met 15 internationale awards.
Name
Position
Company
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...

Aanbevolen artikels

Terug naar Insurblog